Langtang-Helambu

LANGTANG-HELAMBU TREKKING

Langtangvallei

De Langtangvallei ligt in vogelvlucht op een 50 tal kilometers ten noorden van Kathmandu. In 1976 werd deze vallei geklasseerd als nationaal park. Het is het tweede grootste park van Nepal met een oppervlakte van 1.700 vierkante kilometer. Binnen zijn grenzen bevinden zich 45 dorpen. Daarbij komen nog de talloze zomerverblijven die tijdens de moessonperiode door de herders worden bewoond. De bevolking gelijkt niet op de Sherpas, die honderden jaren geleden vanuit Kyrondzong in Tibet over de Himalaya zijn getrokken. Anderzijds gelijkt hun taal op deze van de Tibetanen die in SIKIM wonen.

De Langtang beneden Gora Tabela is een bosrijk gebied met pijnbomen, eiken, berken en bamboe die de hellingen van deze streek bebossen. Tijdens de lente zorgen de rododendrons voor een prachtig kleurenpalet. Deze groene hellingen zijn een ideale verblijfplaats voor deze exclusieve Nepalese fauna en flora. Meer dan duizend planten, 160 vogelsoorten en 30 verschillende soorten zoogdieren, waaronder de zeldzame rode panda, bevolken deze streek.

De vallei onder Gora Tabela heeft een typische U-vorm en werd eertijds gevormd door de nu teruggetrokken Langtanggletsjer.Begrensd door de Pangsang Lekh in het noorden en de Chimesedang Lekh in het zuiden kan men de vallei vergelijken met Lauterbrunnen in Zwitserland. Anderzijds vinden we in deze streek geen enkele van de acht-duizenders, al zijn de ons omringende toppen erg indrukwekkend. De kroon wordt gespannen door de 7.245m hoge en moeilijk beklimbare Langtang Lirung die hoog boven het dorpje Langtang uitsteekt.

Dit dorp en zijn bewoners doen ons denken aan Tibet. Menig oude man is gekleed op zijn Tibetaans d.i. in een lange mantel of "chuba" met daaronder een uit dierenhuiden gemaakte vest. Lang gevlochten haar en kniehoge laarzen behoren tot hun dagelijkse klederdracht. Op het vlak van gastvrijheid moeten deze Langtangha dan weer onderdoen voor de Sherpa's. De streek ten noorden van Gora Tabela en dan vooral na Kyangin is bezaaid met morenen en de hoogste punten werden aangeduid door bamboestokken versierd met gebedsvlaggen.

Gosainkundmeren

Ieder jaar bij volle maan tussen half juli en half augustus komen duizenden bedevaarders baden in het heilige water van één der Gosainkundmeren. Tevens brengen zij hulde aan de hindoegod Shiva. Er bestaan verschillende versies over het ontstaan en de betekenis van dit meer. In één van de verhalen gaat het over de goden die over de oceanen zwierven op zoek naar het onsterfelijke water. Op een bepaald ogenblik ontsproot er een gifstroom uit de zee en Shiva die bang was dat deze drank schade zou berokkenen aan de goden dronk hem zelf op.

De Helambu vallei

Een belangrijk tref- en kruispunt van de belangrijkste trekkingroutes in Helambu is het fascinerende dorp Tarke Ghyang (2.560 m). Het aantrekkelijke van Tarke Ghyang is het feit dat de plaats het Centrum is van een aparte groep onder het Sherpa-volk. Zij spreken een ander dialect dan hun beroemde volksgenoten in Solu Khumbu. Ooit haalden de Rana-koningen in de Kathmanduvallei hun haremvrouwen bij de Sherpa's in Helambu, want de vrouwen daar ston den bekend om hun schoonheid. De dicht op elkaar gebouwde stenen huizen van het dorp, die in evenwijdige rijen zijn neergezet. bieden de bezoeker een onvergetelijke aanblik. Het silhouet van de daken wordt gevormd door de vele witte gebedsvaantjes en dunne rookslierten, afkom stig van de talloze open haarden in de huizen.

Iedereen die Tarke Ghyang bezoekt, moet een keer de vrolijke, ontspannen sfeer van een Sherpa-huis hebben geproefd, liefst onder het genot van tsampa en bo terthee. De gemeenschappelijke woon-, slaap- en kookruimte is bijna over dreven schoon en netjes. Zeer de moeite waard is ook de Tempel in Boetaanse stijl. met zijn imposante fresco's van demonen in het voorportaal. Het oorspronkelijke gebouw dateert van het begin van de 18de eeuw, maar de huidige vorm dateert van een renovatie in 1969.

Er bestaat een hele reeks verschillende routes naar Tarke Ghyang. afhankelijk van beschikbare tijd, jaargetijde, individuele voorkeur en meegebrachte uitrusting kan ieder zijn eigen trekking route bepalen. Vervolgens zijn er nog de mogelijkheden om naar het Gosainkundgebied in het westen te trekken of via de Ganja La naar de Langtang-vallei.

Kaart

De vertrek- en retourdatum kan je zelf bepalen daarna maken we een offerte rekening houdend met de duur van de tocht en het aantal deelnemers

Moeilijkheidsgraad: Zie ook info moeilijkheidsgraad

Vliegtuigmaatschappij : Qatar Airways, Etihad Airways en Turkish Airlines

Dag tot dag beschrijving

Heen- en Terugreis

Naargelang de vertrekdatum zullen sommigen reizigers v˜˜r de trekking 1 of 2 dagen in Kathmandu verblijven. Deze tijd kunnen ze gebruiken om een bezoek te brengen aan de bezienswaardigheden van de Kathmanduvallei. De dag tot dag beschrijving omvat dus alleen de trekking.

DAG 01 - Kathmandu (1.400m) - Dunche (1.950m)

Een 4 ˆ 5 uren durende busrit brengt ons over kronkelende wegen te midden van de rijstterassen naar de vallei van de Trisulirivier. Eens voorbij Balaju en Nagarjun klimt de weg langzaam naar de pasovergang van Kakani (2.145m). Voor de eerste maal krijgen we een prachtig zicht op de bergreuzen: Annapurna, Manaslu en Ganesh Himal. De weg die ons naar Langtang brengt werd in juni 1984 in dienst genomen en volgt de oostelijke oever van de rivier. Van Betrawati wachten ons nog een 50 tal avontuurlijke kilometers, met steile afgronden en een oneindig aantal haarspeldbochten. Onze weg eindigt in Dunche (1.950m), de administratieve hoofdplaats van het Rasuwa-distrikt. Het is een pittoresk dorpje met smalle straatjes en stenen huizen, winkels, herbergen en regeringsgebouwen. In dit belangrijk dorp vinden we een radiozender, een postkantoor, een school en een gerechtshof. We overnachten voor de eerste maal in onze comfortabele tenten.

DAG 02 - Dunche (1.950m) - Syabru (2.130m)

Eerst dalen we af naar de Trisuli Khola (Khola=rivier). Hierna wacht ons een steile klim om de verloren hoogtemeters terug te winnen. Dan gaat het geleidelijk omhoog tot Bharku. In de namiddag bereiken we Syabru (2.130m). Syabru mag aanzien worden als ŽŽn van de pittoreske Thamangdorpen uit dit gebied. Ontelbare gebedsvlaggen versieren er de huizen. Diep onder ons kronkelt de Langtang khola die we vanaf nu zullen volgen.

DAG 03 - Syabru (2.130m) - Lama Hotel (2.470m)

Na een sterke daling gaat het steeds verder in stijgende lijn. Na een tijdje trekken we door een dicht bos. Schrik niet als U per ongeluk enkele apen tegen het lijf loopt. Langs de oevers van de Langtang khola bereiken we 's avonds Lama Hotel op 2.470m.

DAG 04 - Lama Hotel (2.470m) - Gora Tabela (3.010m)

Vandaag hebben we een zware dag voor de boeg. We zullen in ŽŽn dag opklimmen tot 3.010m. De tocht gebeurt doorheen prachtige bergwouden en langs honderden meters hoge rotsen. Onze kampplaats heet Gora Tabela. Hier bevindt zich een kleine militaire post, de laatste voor de Chinese grens.

DAG 05 - Gora Tabela (3.010m) - Kyangjin (3.798m)

Via het dorpje Langtang (3.550m) met zijn klein Bhoeddistisch klooster, trekken we vandaag verder in de richting van Kyangjin (3.798m). Ook hier is een Bhoeddistisch klooster. En mede door de hulp van de Zwitserse regering werd hier een kleine kaasfabriek opgericht. Hier hebben we een prachtig zicht op de besneeuwde bergtoppen.

DAG 06 - Kyangjin (3.798m)

Vandaag kunnen we de keuze maken tussen lekker zonnen of een tocht maken naar de top van de Tsergo Ri 5.033m Overvloedige sneeuwval kan de tocht erg moeilijk maken.

DAG 07 - Kyangjin (3.798m) - Lama Hotel (2.470m)

Vandaag dalen we terug af naar het Lama Hotel (2.470m). Het wordt een rustige dag waar men toch wel zijn concentratie niet mag verliezen daar de wegeltjes naast de rivier echt glibberig kunnen zijn.

DAG 08 - Lama Hotel (2.470m) - Sin Gompa (3.350m)

Het wordt vandaag terug een zware dag. We klimmen ongeveer 900m, maar gezien we reeds op 3.798m hebben overnacht, mag dat normaal geen problemen geven. Onze kampplaats, Sing Gompa (3.350m) is gekend om zijn vervallen "Gompa" (Gompa= klooster) en zijn kaasfabriekje. Dragers brengen de kaas dan naar de zuivelhandelaars in Kathmandu.

DAG 09 - Sin Gompa (3.350m) - Gosainkund (4.100m)

We trekken vandaag verder in oostzuidoostelijke richting met prachtig zicht op de Langtang Lirung en de Langtangvallei. Na een lange en vermoeiende klim daalt onze weg naar het eerste meer, Saraswatikund op 4.100m. Het volgende in de reeks heet Bhairavkund en het derde en gekendste is het Gosainkundmeer gelegen op 4.100m. Er zijn drie kleine afdaken die gebruikt worden als beschutting van de pelgrims. Het is hier dat wij deze avond onze tenten zullen opslaan.

DAG 10 - Gosainkund (4.100m) - Gopte (3.430m)

300m scheiden ons van de pasovergang. 300m op deze hoogte kan soms een zware dobber worden. Maar ŽŽns op de top krijgen we een indrukwekkend panorama in westelijke richting met de Himal-chuli (6.893m), Ganesh Himal (7.406m) en de Manaslu (8.156m) als blikvangers. Zelfs bij klaar weer kan men in de verte de Annapurna en de Dhaulagiri ontwaren. Na de pas komen we in de Helambu, een volledig nieuw gebied, zowel qua bevolking als qua beplanting. Dit gedeelte van de Helambu wordt bewoond door Sherpa's die wel een verschillende klederdracht dragen dan hun broeders van de Solo khumbu maar toch dezelfde taal spreken. We overnachten in Gopte (3.430m).

DAG 11 - Gopte (3.430m) - Kutumsang (2.460m)

Na Gopte dalen we verder af tot bij een rivier gelegen op 3.310m. Onderweg kruisen we op dit moment verlaten herdershutten. En zoals we reeds vroeger aan den lijve hebben ondervonden, komt er na een rivier meestal een klim. Ook nu is dit weer het geval. We stijgen tot Tharepati gelegen op 3.490m. Vanaf nu lopen we bijna altijd op een heuvelrug met prachtige uitzichten. Onze kampplaats Kutumsang (2.460m) is het eerste permanent bewoond dorp sinds Kyangjin dat we tegenkomen.

DAG 12 - Kutumsang (2.460m) - Pati Bhanjyang (1.850m)

Door de sterke daling is het landschap ingrijpend veranderd. Exotische rijstterassen, mooie lemen huisjes en een nog grotere bloemenpracht zullen ons vlug de, misschien voor sommigen moeilijke, voorafgaande dagen doen vergeten. Theehuisjes en kleine winkeltjes in Ghul Bhanjyang zijn een sein dat we terugkeren naar de bewoonde wereld. In Pati Bhanjyang overnachten we voor de laatste maal.

DAG 13 - Pati Bhanjyang (1.850m) - Sundarial (1.300m) - Kathmandu (1.400m)

Onze laatste dag van de trekking. Na een laatste klim door de beboste streek van Borong Bhanjyang komen we bij een nederzetting met enkele theehuisjes. Een twintigtal minuten nadat we de Borong Bhanjyang pas zijn overgestoken, houdt het bos op en krijgen we een eerste zicht op de Kathmanduvallei. Ook de drukte op het pad verraadt de nabijheid van de Kathmanduvallei. Meer en meer huizen wijzen ons de weg naar Sundarijal. Na een tijdje komen we bij een waterbekken dat gebouwd werd zowel voor het opwekken van electriciteit dan als waterreserve voor Kathmandu. Een geplaveide weg, geflankeerd door een dikke waterbuis leidt ons naar het busstation !! van Sundarijal. Na een uurtje rijden zitten we terug in de heksenketel van Kathmandu en zijn we zeker een ervaring rijker.